7 rzeczy, które musisz zrobić w Pradze

by - 22:09


Hradczany i Mała Strana
Hradczany i Mała Strana

Ferie zimowe to idealny moment na zwiedzanie. W zeszłym roku postawiliśmy na Ateny, w tym roku zrezygnowaliśmy z cieplejszego klimatu na rzecz Pragi. Miasto, będące częstą destynacją nie tylko wśród Polaków, oferuje mnóstwo atrakcji, z których każdy znajdzie coś dla siebie.

Wiele osób wybierając ten kierunek podróży zastanawia się 'Co robić w Pradze?'

Zapraszamy na mocno subiektywną listę 7 rzeczy, które musisz zrobić, gdy już dotrzesz do czeskiej stolicy!

1. Zjeść smażony ser ....

Smažený sýr s hranolkami a tatarskou omáčkou
Smažený sýr s hranolkami a tatarskou omáčkou

....najlepiej z hranolkami i tatarską omacką :)
Zawsze, gdy gdzieś jedziemy, numerem jeden na naszej liście jest spróbowanie lokalnych potraw. Tak też było w Czechach. panierowany i smażony ser z frytkami i sosem tatarskim. Milion kalorii, ale doznania smakowe były tego warte.
Nie zapominajmy też o czymś do picia - lokalne piwo to nieodłączna część obiadu w praskiej knajpce.

2.  Zwiedzić muzeum

Armádní muzeum Žižkov
Armádní muzeum Žižkov


Muzea to drugi, po lokalnych przysmakach, punkt obowiązkowy każdej naszej wycieczki. 
Praga w tej kwestii oferuje wielki wybór Od tradycyjnych muzeów takich jak : Muzeum Narodowe, Muzeum Techniki czy Muzeum Wojskowe -  po te mniej popularne: Muzeum Czekolady, Muzeum Maszyn Erotycznych, Muzeum Tortur czy Grota Alchemika. 

My postawiliśmy na klasykę zwiedzając Armádní muzeum Žižkov
Armádní muzeum Žižkov
Armádní muzeum Žižkov

Armádní muzeum Žižkov
Armádní muzeum Žižkov

Armádní muzeum Žižkov
Armádní muzeum Žižkov

3. Przespacerować się uliczkami starego miasta i zjeść trdelnik



Rynek staromiejski/Staroměstské náměstí
Praski rynek to wielka przestrzeń, w której obrębie możemy podziwiać liczne atrakcje, takie jak XIV-wieczny ratusz Staromestska radnica ze słynnym zegarem astronomicznym, któreego ruchome figurki przedstawiające 12 apostołów oraz wyobrażenia Śmierci, Turka, Chciwości i Vanitas; Kościoły: Tyński, i św. Mikołaja oraz pomink reformatora religijnego Jana Husa, wzniesiony w 500 rocznicę egzekucji.

Pomnik Jana Husa
Pomnik Jana Husa

zegar astronomiczny praga
Staromestska radnica/Zegar astronomiczny



Na polskich festynach i w miejscach obleganych przez turystów można spotkać obwarzanki, które nijak się maja do czeskiego specjału, którego słodki, cynamonowy zapach roznosi się po głównym placu.. Ciasto na trdelniki owijane jest wokół kija, grillowane, a następnie posypywane cukrem, cynamonem, orzechami, wiórkami kokosowymi. Nadziewany jest zazwyczaj nutellą. Najlepiej jeść od razu, urywając kawałki palcami i uważając, aby nadzienie nie wylądowało nam na ubraniu.


trdelnik
Trdelnik


4. Przespacerować się Mostem Karola


Most Karola
Most Karola/Karlův most

Karlův most, to kolejna obowiązkowa atrakcja. Zatłoczona niemalże tak samo jak stare miasto konstrukcja łączy Stare Masto z dzielnicą Mala Strana. Oparty na 16 łukach, długi na 500 metrów. zdobiony  licznymi barokowymi figurami, jest niewątpliwie jednym z najpiękniejszych średniowiecznych mostów w Europie,  Zbudowany w latach 1357 – 1402 aż do roku 1741 roku  był jedyną drogą łączącą tereny po obu stronach Wełtawy. 




Od kilku lat stanowi również miejsce, w którym zakochani pieczętują swoją miłość, wieszając symboliczne kłódki.



5. Zwiedzić uliczki Malej Stranej i zabytki Hradczanów



Po przekroczeniu Mostu Karola, trafimy na mniej uczęszczaną część miasta Urokliwe uliczki Małej Stranej są spokojniejsze niż te na Starym Mieście. Warto powłóczyć się po okolicy, zwiedzić okoliczne kościoły oraz poszukać pamiątek (koniecznie z Krecikiem!). Warto również zagłębić się dalej i odwiedzić Zamek na Hradczanach., będący budowli zawierającym m.in.byłe stajnie zaadaptowane na galerie , sale reprezentacyjne prezydenta Czech oraz Stary Pałac Królewski. Kolejnym punktem w tej części miasta jest gotycka Katedra świętego Wita. budowana przez niemal pięć wieków stanowi największy i najważniejszy kościół w Pradze.





6. Poszukać niecodziennych rzeźb i budowli


Jedną z najciekawszych są wielkie raczkujące „bobasy” na Kampie - niewielkim półwyspie. Dziwna rzeźba jest dziełem lubiącego kontrowersje Davida Cernego. Podobno kody kreskowe zamiast twarzy bobasów mają być protestem przeciw globalizacji… 
takie same bobasy znajdują się również na wieży telewizyjnej Żiżkow.

Wieża telewizyjna Żiżkow
Wieża telewizyjna Żiżkow

Ciekawą budowlą jest niewątpliwie tańczący dom, zbudowany w 1996 roku, na prawym brzegu Wełtawy w Pradze, w dzielnicy Nové Město awangardowy budynek projektu pary architektów: Vlado Milunića i Franka Gehry'ego. Swą nazwę zawdzięcza kształtowi, w którym można dopatrzeć się sylwetki tańczącej pary.

tańczący dom Praga Tančící dům
Tańczący dom/Tančící dům

7. Posłuchać Beatlesów pod ścianą Lennona

Ściana Johna Lennona
Ściana Johna Lennona 

Ściana od lat 80. XX wieku została zapełniona graffiti inspirowanymi Johnem Lennonem i fragmentami tekstów piosenek Beatlesów.

Ściana Johna Lennona
Ściana Johna Lennona 
W 1988 roku ściana była źródłem irytacji dla reżimu komunistycznego Gustáva Husáka. Młodzi Czesi pisali skargi na ścianie, co doprowadziło do starcia pomiędzy setkami studentów i służbą bezpieczeństwa w pobliżu Mostu Karola. Ruch studentów został ironicznie nazwany "Lennonismem", a czeskie władze opisywały tych ludzi jako alkoholików, psychicznie chorych, socjopatycznych i nazywali agentami zachodniego kapitalizmu.

Ściana Johna Lennona
Ściana Johna Lennona 
Ściana stale ulega zmianie, a oryginalny portret Lennona został zamalowany pod warstwami nowej farby. Nawet wtedy, gdy ścianę przemalowano przez niektóre instytucje, na drugi dzień znów zapełniała się poezją i kwiatami. Dziś ściana jest symbolem ideałów młodości takich jak miłość i pokój.

Ściana Johna Lennona
Ściana Johna Lennona


Poniżej krótki filmik z naszego wypadu do stolicy Czech (miło będzie jak zostawisz łapkę w górę;)



Zobacz też

69 komentarze

  1. Nie byłam nigdy w Pradze, także będę miała Twój wpis na uwadze jeśli kiedyś się tam wybiorę, a plany są :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nigdy nie byłam w Pradze :)
    paulan-official-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. W Pradze jeszcze nie byłam, ale smażonym serem mnie przekonują (potem pewnie bym się na tydzień u nich do szpitala załapała, ale co mi tam - kocham ser).

    OdpowiedzUsuń
  4. Praga wlasnie jest na samym poczatku mojej listy wyjazdow. Jeszcze w tym roku chyba mi sie jej nie uda zrealizowac ale na pewno w nastepnym bede sie starala aby pozwiedzac to miasto

    magdawiglusz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, ze uda Ci się zrealizować plany ;)

      Usuń
  5. Uwielbiam Pragę. Ja najmilej wspominam rynek i jedzenie :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Super post! Jak fajnie jest go przeczytać. Sama byłam w tamtym tygodniu w Pradze i nadal jestem pełna pozytywnej energii. Piękne miasto! ➥ przewrotowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo piękne! Ja byłam już trzeci raz i na pewno nie ostatni ;)

      Usuń
  7. uwielbiam Pragę! :) a smażony ser to jest najlepsze co wymyślono :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy poradnik :)
    http://gingerheadlife.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. W Pradze byłam na wycieczce szkolnej w podstawówce i niestety niewiele pamiętam. Ale zdecydowanie zamierzam się tam wybrać jeszcze raz ! :)

    Pozdrawiam. ;)
    Mój blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeszcze nigdy nie byłam w Pradze ale chętnie bym tam pojechała. Ten przysmak Trdelnik jadłam ale w Krakowie więc pewnie inaczej smakuje ^^

    OdpowiedzUsuń
  11. jaki świetny przewodnik może w te wakacje wybiorę się do Pragi..
    http://roksanafashionist.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja niestety nie byłam, ale moja siostra była ♥

    londonkidx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. mialam okazje raz byc w czechach i doslownie pokochalam prage! te budynki, te uliczki, te slodkosci- tyle dobroci w jednym miejscu
    mam nadzieje, ze kiedys uda mi sie ujrzedc te bobasy na kampie :D bardzo mnie zaintrygowaly

    co powiesz na wspólną obserwację? ja już i to z ogromną chęcią! pozdrawiam
    http://justemsi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Śliczny Blog :)
    Co powiesz na wspl obs ? :)

    http://believeinhimselfx33.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Z pewnością będę pamiętać o tych wskazówkach jak tylko będę w Pradze :) Pięknie to przedstawiłaś :D
    Zapraszam http://natalie-forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny post kochana! Jestem pod wrażeniem! :)

    Buziaki,

    http://loveshinny.pl/

    OdpowiedzUsuń
  17. W Pradze tylko raz miałam okazję być i bardzo dobrze wspominam tą wycieczkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja byłam trzy, i na pewno będę jeszcze kilka!

      Usuń
  18. Super post! Może kiedyś wybiorę się do Pragi :)

    Zapraszam do mnie

    OdpowiedzUsuń
  19. Byłam w Pradze kilka razy i zrobiłam część rzeczy, które są na tej liście. I zdecydowanie kocham ten smażony ser! ♥

    Pozdrawiam xx
    mój blog

    OdpowiedzUsuń
  20. Zawsze chciałam odwiedzić Pragę <3
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  21. A ja mam właśnie w planach wyjazd do Pragi :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Oj bardzo chciałabym zwiedzić Pragę..
    https://emilkiblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo chciałabym wybrac się do Pragi i mam plany co do zwiedzenia tego miasta :D

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie! http://unrealizable-nathalie.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie byłam, ale mam nadzieję, że kiedyś się wybiorę ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. W pradze nigdy nie byłam, ale czeski smażony ser uwielbiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Moim marzeniem jest podróżować i zwiedzać świat. W Pradze nigdy nie byłam ale np ser smażony robię w domu i uwielbiam <3

    OdpowiedzUsuń
  27. Nigdy tam nie byłam. Piękne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja byłam już trzeci raz i na pewno nie ostatni!

      Usuń
  28. Jedzonko wygląda mega apetycznie;) Najbardziej chciałabym zobaczyć Most Karola, na zdjęciach i filmiku najbardziej mi się spodobał;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na żywo jest jeszcze piękniejszy!

      Usuń
  29. Piękne zdjęcia, chętnie się tam kiedyś wybiorę :)
    Pozdrawiam ;)
    Tak Po Prostu BLOG [klik]
    Dziękuję za odwiedziny :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Nigdy nie byłam w Pradze, ale kiedyś się tam wybiorę :)

    http://kinasses.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. Jeju, jak się cieszę, że znalazłam Twój blog! W tym roku planuję rozpocząć moje mini podróżowanie, i wszelkie porady i informacje będą przydatnę! Lecę czytać! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi ♥ Jak masz jakieś pytania - kontaktuj się na priv :)

      Usuń
  32. Odpowiedzi
    1. Moim też było zawiesić kłódkę ♥

      Usuń
  33. Nigdy nie byłam w Pradze ale jest na mojej liście obowiązkowej ;p Pozdrawiam :)
    Mój blog ♥

    OdpowiedzUsuń
  34. Muszę się wybrać do Pragi i koniecznie zawiesić kłódkę :D
    Biorę udział w konkursie i potrzebuję pomocy - wszystko pisze u mnie na blogu :).
    BLOG

    OdpowiedzUsuń
  35. W Pradze byłam już trzy razy. Ostatnio w VII ubiegłego roku. Nie byłam jednak nigdy pod ścianą Lennona :(. Muszę to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Kocham Pragę - miasto jest prześliczne i jakże magiczne. Muszę znów je odwiedzić, by poczuć ten niebanalny klimat i aurę niezwykłości, którą otula mą skórę każdy podmuch szalonego wiatru. :)

    Pozdrawiam cieplutko, dodaję do obserwacji i zapraszam do siebie. :)

    Kalamira92 blog

    OdpowiedzUsuń
  37. Marzy mi się wycieczka do Pragi. Mam nadzieję, że w tym roku uda mi się to zrealizować :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Może kiedyś uda mi się zwiedzić :) wtedy z chęcią przypomnę sobie co polecasz zwiedzić.

    OdpowiedzUsuń
  39. Idealna instrukcja - zapisują ją do archiwum może kiedyś się przyda ;)
    Pozdrawiam ;)

    www.moda-eny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  40. Byłam już 3 razy w Pradze i za każdym razem zakochuję się na nowo w tym mieście ;)
    Bardzo fajnie opisałaś wszystkie ważne miejsca. Ja bym dodała jeszcze tylko Wyszechrad, najlepiej o zachodzie słońca, piękne widoki a po zmroku jest tam bardzo tajemniczo ;)
    Dziękuje za wizytę i komentarz u mnie i zapraszam częściej,
    Może wspólna obserwacja?
    Jeśli tak, daj znać u mnie. Pozdrawiam ;)
    http://perfectlyimperfect92.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja byłam trzeci raz ale na pewno nie ostatni ♥

      Usuń
  41. Praga jest piękne, również nocą :) Czechy zawsze kojarzyły mi się z frytkami, smażonym serem i do tego dobrym piwem :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Aj nigdy tam nie byłam :) Może kiedyś tam wpadnę i zobaczę jaka Praga jest piękna :)
    Miłego dnia :*:)

    OdpowiedzUsuń
  43. Cudowna Praga! <3

    nicoolsblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  44. Pewnie należę do mniejszości, ale na mnie Praga nie zrobiła większego wrażenia. Może za dużo naczytałam się o tym, jaka jest piękna i cudowna, przez co spodziewałam się czegoś innego ;)

    OdpowiedzUsuń
  45. Wygląda bardzo ciekawie :) Z wielką chęcią zjadłabym ten smażony ser! :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Byłam i wszystko zrobiłam :)
    https://fasionsstyle.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  47. Nie byłam, ale chciałabym ;).

    OdpowiedzUsuń
  48. Świetny post, ja nigdy nie byłam w Pradze :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :*

    OdpowiedzUsuń

  49. Uwielbiam przeglądać Twojego bloga :)
    jesteś wspaniałą kobietą :)


    http://kaarollkaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  50. Kocham Pragę <3 To niezwykle klimatyczne i wyjątkowe miasto :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Lubię Pragę :) Szkoda, że nie byłam pod ścianą Lenona :(

    OdpowiedzUsuń
  52. według tego muszę wrócić do Pragi bo nie widziałam/nie zrobiłam praktycznie nic z tej listy :D Ale dla mnie to żadna kara!!! :D <3
    http://czynnikipierwsze.com/

    OdpowiedzUsuń
  53. Muzełum Maszyn Erotycznych? O kurde czego to sąsiedzi nie wymyślą !.
    Przejrzałam też kilka wcześniejszych wpisów i Obserwuję przez FB, żeby być na bieżąco :)

    OdpowiedzUsuń
  54. Ostatnio ciągle myślę o Pradze ;-) Musimy w końcu się tam wybrać :)

    OdpowiedzUsuń
  55. Hi.. Your blog is so good i love your post and images please keep on to post anymore i still waiting for new posts


    spesifikasi kamera gopro

    OdpowiedzUsuń

Gdzieś na świecie płacze mała panda ... Rozwesel ją - zostaw komentarz ❤