Kolorowe miasto - Zamość

by - 10:50


Zamość stare miasto unesco

Zamość, jako prywatne miasto założył Jan Zamoyski - kanclerz wielki koronny, który zlecił włoskiemu mistrzowi Bernardo Morando zaprojektowanie miasta idealnego - twierdzy, która miała za cel chronić włości Zamoyskich. Tak właśnie powstał Zamość, nazywany Padwą Północy, prawdziwe arcydzieło polskiego renesansu.

Zamość w jeden dzień

Zamość stare miasto unesco

Do Zamościa trafiłem przez przypadek i nie spędziłem w nim zbyt wiele czasu, bo zaledwie dwie godziny, ale czas ten w zupełności wystarczył, abym podczas spaceru po starówce i podziwianiu zabytków zakochał się w tym mieście.

Zamość stare miasto unesco

Zamość to małe miasto, które spokojnie da się zwiedzić w jeden dzień nie pominąwszy żadnej atrakcji. Jeśli miasto to znajduje się na trasie waszej podróży, warto choć na chwilę zrobić tu przystanek i odpocząć na głównym rynku.

Zamość stare miasto unesco

Miasto zostało założone w XVI wieku przez kanclerza i hetmana Jana Zamoyskiego. Pałac Zamoyskich w Zamościu to dawna rezydencja rodziny Zamoyskich w zachodniej części Starego Miasta. Budynek przechodził wiele etapów przebudowy (od renesansu po klasycyzm), przez co obecnie nie jest już tak okazałą budowlą jak dawniej. Współcześnie, od roku 1918, w budynku mieszczą się sądy (okręgowy i rejonowy), natomiast w budynkach dobudowanych od tyłu (zachodnia strona), wokół podwórza, znajdują się mieszkania komunalne. Planowana jest renowacja tego ważnego dla miasta budynku.

Zamość stare miasto unesco

Zamojskie Stare Miasto to jedno z unikatowych miejsc w Polsce. Zostało wybudowane od podstaw według planu opracowanego przez włoskiego architekta Bernarda Morando, jaki nawiązywał do ówczesnych miast włoskich i miast idealnych. Wyróżnia je charakterystyczny układ urbanistyczny, na co wskazuje przebieg ulic przecinających się pod kątem prostym oraz linia dawnych umocnień miasta, na planie siedmioboku. Po wielu zmianach w jego historii, nadal jest jednym z nielicznych miast o takim zespole architektoniczno-urbanistycznym, co podkreśla wpisanie Zamościa w 1992 r. na Listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Zamość stare miasto unesco


Zamość stare miasto unesco

Zamość stare miasto unesco

Głównym i najbardziej charakterystycznym budynkiem na zamojskim Starym Mieście jest manierystyczno-barokowy ratusz z 52 metrową wieżą zegarową, otoczony malowniczymi kamienicami.

Zamość stare miasto unesco


Zamość stare miasto unesco


Zamość stare miasto unesco


Zamość stare miasto unesco

Zamość zaliczany był do jednej z największych twierdz Rzeczypospolitej. Otoczony murami i fosami stanowił niemały problem dla wrogiej armii, lecz z końcem XIX wieku i rozwojem technologicznym twierdza została zlikwidowana, a fortyfikacje rozebrane, jednak wiele fragmentów zachowało się do dziś.

Zamość brama


Zamość brama fortyfikacje


Na obszarze dawnych fortyfikacji znajduje się malowniczy park miejski utworzony na początku XX wieku.

Zamość brama fortyfikacje


Zamość brama fortyfikacje

Zamość brama fortyfikacje

Na zakończenie wrzucam jeszcze kilka ciekawych zdjęć pomników i zabytków które zobaczyłem spacerując uliczkami Zamościa. Miłego oglądania :)

Zamość brama fortyfikacje
 zamosc brama fortyfikacje

Zamość brama fortyfikacje

Zamość kościół




 zamosć starówka unesco


Zobacz też

51 komentarze

  1. Nigdy nie byłam w Zamościu. Wszytko przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja byłam w Zamościu i pozytywnie zapamiętałam ta wycieczkę , napewno chciałabym odwiedzić to miasto ponownie

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekne kolorowe miasto nie mialam jeszcze przyjemnosci tam zawitac

    OdpowiedzUsuń
  4. nigdy nie byłam, ale sądzę że jest to miasto z ciekawą historią

    OdpowiedzUsuń
  5. Mój mąż ma rodzinę pod Zamościem. Byliśmy tam kilka razy i zachwycił mnie ten urokliwy ryneczek z renesansowymi kamieniczkami :)

    OdpowiedzUsuń
  6. W Zamościu byłam dwa razy, ostatnio 3 lata temu. Bardzo urokliwe, kolorowe miasto. Bardzo chętnie wpadłabym tam ponownie. Podobnie jak do Sandomierza:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wiedziałam że Zamość jest taki piękny <3
    śliczne zdjęcia,fajnie pooglądać i poczytać :*

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie bylam w Zamościu ;) ale jest piękny!

    OdpowiedzUsuń
  9. Od 5 lat jestem zapraszana do Zamoscia i jakos mi nie po drodze, ale bardzo chcialabym zobaczyc rynek :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam to miasto <3 Bywałam często i mam nadzieję, że jeszcze odwiedzę :)
    Pozdrawiam,
    http://testyroks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Moje miasto rodzinne :) Szkoda, że nie wybraliście się na roztocze bo tam jest o wiele wiele lepiej i ładniej. A odpocząć można! Z drugiej strony Zamojska Starówka jest najpiękniejszą w całej Polsce i coś w tym jest :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Byłam w Zamościu jak byłam malutka. Jakoś było mi ostatnio nie po drodze, ale chyba czas to zmienić! :)

    Pozdrawiam,
    egzemplarz.blogspot.com(klik)

    OdpowiedzUsuń
  13. ładnie tam kolorowo:) na pewno kiedyś zajrzę:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zamość jest piękny :) Studiując w Lublinie, miałam koleżankę z Zamościa u której często bywałam :) Moim zdaniem to jedno z najpiękniejszych miast w Polsce!

    OdpowiedzUsuń
  15. NIgdy nie byłam w Zamościu, ale miasto piękne :]

    OdpowiedzUsuń
  16. strasznie chcialam pojechać do Zamościa może wkrótce się tam udam ! :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Jej, jak tam pięknie :)
    _______________
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  18. Myślę, że niebawem zwiedze tamte okolice.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zamość jest piękny, miałam okazję kiedyś tam być i pozwiedzać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nigdy nie byłam, ale patrząc na zdjęcia myślę, że warto zobaczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  21. bylam tam parę razy jako dziecka, ale za wiele nie apmiętam :D dlatego muszę pojechać raz jeszcez :D

    OdpowiedzUsuń
  22. super zdjęcia, interesujący blog więc zostawiam obserwację:)

    http://sandziv.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Zamość, piękne miasto :)
    Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie znam Zamościa, ale wiem, że to piękne miasto...

    OdpowiedzUsuń
  25. Ślicznie tam jest, aż muszę chyba odwiedzić :D
    mój blog - klik

    OdpowiedzUsuń
  26. Byłam tam i również bardzo spodobało mi się to miasto <3
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  27. pięknie! chyba czas sie tam znowu wybrać
    karolina@vamily.pl

    OdpowiedzUsuń
  28. Jeszcze nigdy nie miałam okazji odwiedzić tego miasta :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nigdy nie byłam w Zamościu, ale chyba czas to zmienić :) Bardzo ładne i malownicze miasto :)
    http://natalie-forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  30. Chyba muszę się tam wybrać, bo to zdecydowanie miasto w moim klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  31. Dzięki za ten wpis, niebawem będę w Zamościu i teraz wiem na co zwrócić uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
  32. W Zamościu jeszcze nigdy nie byłam ;o

    OdpowiedzUsuń
  33. Na Twoich zdjęciach wygląda przepięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Zgadzam się Zamość jest pięknym miastem!
    Byłam tam 2 razy i bardzo mi się podobało ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Świetne zdjęcia:)!
    agnesssja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  36. Zamość to piękne miasto, dawno nie byłam. Muszę się tam wybrać kolejny raz.
    Pozdrawiam :)

    kwiatki-wariatki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  37. nigdy w zyciu nie zajechałam w tamtą stronę :) jeszcze...
    a te kolorowe kamieniczki wyglądają czadowo!

    OdpowiedzUsuń
  38. Rzeczywiście piękne widoki, ale w tamtym rejonie jeszcze nie byliśmy.

    OdpowiedzUsuń
  39. Świetne zdjęcia,widać że śliczne miasto ;)
    Pozdrawiam cieplutko, nasz blog:]
    **KLIK**

    OdpowiedzUsuń
  40. Bardzo urokliwie :). Nigdy nie byłam, ale muszę przyznać, że przyciąga wzrok :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Prześliczne te kolorowe kamieniczki! Ogólnie całe miasto bardzo urokliwe z fajnym klimatem :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Byłam w Zamościu. Faktycznie tam piękne :-)

    OdpowiedzUsuń
  43. Wchodzę na Twojego bloga i widzę moje rodzinne miasto, aż się buzia cieszy :D I nawet moje dawne liceum jest na zdjęciach :)

    OdpowiedzUsuń
  44. w Zamościu byłam kilka razy i pewnie jeszcze nie raz się tam pojawię ;) mam tam stosunkowo niedaleko, a miasto jest naprawdę ładne ;)

    OdpowiedzUsuń
  45. Nawet nie wiedziałam, że Zamość to takie piękne miasto.

    OdpowiedzUsuń
  46. Nigdy nie byłam w Zamościu, ani nawet w okolicach, choć oczywiście nasłuchałam się w szkole o "perle renesansu", ale jakoś nie brzmiało to zbyt zachęcająco. Pokazaliście jednak, że jest naprawdę pięknie! :)

    OdpowiedzUsuń

Gdzieś na świecie płacze mała panda ... Rozwesel ją - zostaw komentarz ❤