Zamek na wzgórzu - Bratislavský hrad

by - 16:30


Monumentalny Zamek Bratysławski widoczny jest z dużej odległości - jego sylwetkę zauważy każdy, kto odwiedzi Bratysławę. Jest to  zabytek , którego nie może ominąć żaden turysta odwiedzający stolicę Słowacji. Byliśmy tam i my!






Początki Bratysławy sięgają IX wieku, kiedy to w miejscu obecnego zamku funkcjonowała osada Brezalauspurc. Na przełomie Xi i XII stulecia na wzgórzu zamkowym wyrósł przedromański kamienny pałac., w późniejszych latach przebudowany na zamek gotycki, znany jako zamek zygmuntowski.  Ostateczną formę (podobnie jak w przypadku wiedeńskiego Schonbrunn) nadała budowli Maria Teresa, która rozkazała usunąć kolejno wszystkie fortyfikacyjne elementy budowlane a jednocześnie wydała polecenie, aby udoskonalić lub poszerzyć jego funkcjonalność mieszkalną w najbardziej luksusowym stylu.




W maju 1811 roku na zamku wybuchł wielki pożar. Ogromnych ruin spalonego kompleksu zamkowo-pałacowego nie ruszano przez kolejnych 150 lat. Dopiero w 1968 roku ukończono rekonstrukcję pałacu zamkowego. Niektóre pomieszczenia w obiekcie Zamku Bratysławskiego zostały udostępnione zwiedzającym. Mieszczą się w nich różne ekspozycje Słowackiego Muzeum Narodowego (Slovenské národné múzeum).







Do areału zamku należy też park, w którym są widoczne fundamenty wielkomorawskiej bazyliki. Podczas spaceru po parku zwiedzający ma okazję podziwiać panoramę Bratysławy. Można tutaj także zobaczyć nierzucającą się w oczy figurę św. Elżbiety Węgierskiej, która urodziła się właśnie na Zamku Bratysławskim, w 1207 roku.












Dostęp: samochodem i środkami komunikacji miejskiej aż pod sam Zamek, pieszo z centrum miasta około 15 minut drogi.

 


O innych wartych zobaczenia miejscach w Bratysławie pisaliśmy  tu.

Zobacz też

57 komentarze

  1. Love your post dear ♥
    If you want check out my blog.I write about fashion,beauty and lifestyle . Maybe we can follow each other and we can be great blogger friends !

    http://herecomesajla.blogspot.ba/

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo piękne i malownicze miejsce, może i sama się pokuszę na odwiedziny. Lista miejsc do zwiedzenia w te wakacje stale rośnie :)
    jvstvnamaria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas też ciągle się powiększa. Obecnie mamy zaplanowane całe wakacje, a nawet trochę więcej.

      Usuń
  3. Piękne miejsce z historią, które na pewno warto odwiedzić ;) Nigdy nie byłam w Bratysławie, ale widzę, że warto się wybrać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak! To jedna z moich ulubionych stolic - piękna i spokojna, wręcz idealna na kilkudniowy odpoczynek.

      Usuń
  4. Uwielbiam zamki. Ten rowniez wyglada pieknie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez uwielbiam tego typu budowle!

      Usuń
  5. Ale pięknie, to miejsce będzie na mojej liście miast do odwiedzenia ;)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale tam pięknie :) a chęcią odwiedziłabym to miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zamek wygląda przepięknie, będę musiała koniecznie kiedyś go zobaczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  8. cudowne zdjęcia:)
    +zapraszam do siebie! jeśli się spodoba to może wspólna obserwacja? REYVZ BLOG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wymieniam się obserwacjami.

      Usuń
  9. z nieba mi spadłaś z tym postem ;) wybieramy się w sierpniu do Wiednia i na pewno wstąpimy do Bratysławy :) lecę czytać kolejny post :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zarówno o Wiedniu jak i Bratysławie jest kilka postów - zapraszam do lektury (a w razie pytań o kontakt na @).

      Usuń
  10. Bardzo fajne miejsce! Podoba mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  11. moja znajoma uwielbia zwiedzać zamki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, szczegolnie te gotyckie ♥

      Usuń
  12. Mnie jakoś szczególnie nie urzekło to miejsce, ale zdjęcia śliczne :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pięknie ! ;) sesja ślubna w takim miejscu musi być cudowna :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ale masz cudowne zdjęcia, na pewno jeszcze wpadnę. paulina-janczura.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale pięknie tam jest! Widziałam ten zamek na różnych zdjęciach, ale na Twoich robi jeszcze większe WOW! :)
    Ostatnio miałam prezentację o Słowacji do szkoły i był tam numerem jeden :)
    Jestem ciekawa ile miejsc już odwiedziłaś. Masz jakąś listę? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, listy nie mam, ale mogę podeslać na priv ;)

      Usuń
    2. O z chęcią bym przeczytała :)

      Udanego weekendu!

      Usuń
  16. Jejku wspaniałe widoki i piękna architektura. Miejsce idealne na sesję ślubną:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda - w ciągu naszej godzinnej wizyty na dziedzińcu minęlismy trzy pary młode !

      Usuń
  17. Ale piękne miejsce i ta architektura, aż się nie dziwię, że zdjęcia ślubne tam sobie robią :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Śliczny! Chętnie bym go odwiedziła. Pozdrawiam!
    Mój blog ♥

    OdpowiedzUsuń
  19. O boze jakie cudowne miejsca! Zakochałam sie!

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2017/07/czarny-dresowy-komplecik.html

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam te Twoje podróże, relacje i zdjęcia. To miejsce muszę odwiedzić! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podróżujemy we dwójkę, i t nie ja jestem osobą odpowiedzialna za te cudowne zdjęcia ;)

      Usuń
  21. Przepiękne miejsce. Może kiedyś się tam wybiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękne miejsce! Uwielbiam zwiedzać zamki, każdy z nich ma cieawą historię! :)
    Zapraszam do mnie, może wspólna obserwacja? MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uwielbiam zamki (szczególnie te gotyckie)!

      Usuń
  23. Śliczne miejsce i piękne zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  24. So good! Have a great weekend dear.

    BEAUTYEDITER.COM

    OdpowiedzUsuń
  25. zamek zamkiem, jest piękny... ale ten widok, zakochałam się!

    OdpowiedzUsuń
  26. what an amazing castle! Beautiful photos:)

    https://modaodaradosti.blogspot.ba/

    OdpowiedzUsuń
  27. Piękny! Uwielbiam zamki :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Co za piękne zdjęcia i to miejsce, cudowne. Może, któregoś dnia uda mi się zobaczyć to wszystko osobiście. :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. Lubię zamki za ich tajemniczość i magię. Zwiedzając można przenieść się w czasie i poczuć powiem tamtych lat.

    OdpowiedzUsuń
  30. Robi wrażenie, piękny zamek. Na pewno trzeba go zobaczyć na żywo będąc w tamtych rejonach :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Pięknie, klimatycznie, widaç,że miejsce posiada swoją duszę.

    OdpowiedzUsuń
  32. Slowacja jest na mojej liscie krajow do odwiedzenia i mam nadzieje ze jak najszybciej skresle ja z listy! Uwielbiam zwiedzac takie zamki nawet patrzenie na nie z zewnatrz napawa mnie tak niesamowita energia ze z checia cofnelabym sie w czasie zeby chociaz poczuc jak to bylo gdy w zamku tetnilo zycie! (mam zawsze tylko nadzieje ze skonczylabym jako hrabianka a nie jakas sluzaca, haha!)

    Versjada

    OdpowiedzUsuń
  33. Zdjęcia piękne kocham takie miejsca :) ogólnie uwielbiam podróżować choć ostatnio brak czasu u mnie króluje..

    OdpowiedzUsuń
  34. Piękny zamie , piękne widoki <3

    OdpowiedzUsuń
  35. Beautiful post dear,love the photos!! <3

    I'm following you on GFC :)

    mystylishcorner.blogspot.ba

    OdpowiedzUsuń

Gdzieś na świecie płacze mała panda ... Rozwesel ją - zostaw komentarz ❤