Historia pewnej Twierdzy. Boyen, Giżycko.

by - 22:16

twierdza boyen giżycko

Twierdza Boyen w Giżycku to jeden z najciekawszych obiektów historycznych ziemi mrągowskiej. Obiekt co roku przyciąga tłumy turystów. Mnie też przyciągał już od jakiegoś czasu. Kusił ciekawą historią, wystawami i  inscenizacjami. Aż w końcu uległam. W roku Anno Domini 2017, po dziesięciu latach prób, zdobyłam Twierdzę Boyen!




Twierdza Boyen Historia

Obiekt powstały w latach 1843 – 1855  miał pełnić funkcję blokującą  strategiczny przesmyk pomiędzy jeziorami Niegocin i Kisajno. Budowę obiektu na planie sześcioboku rozpoczęto z rozkazu Fryderyka Wilhelma IV.
Do twierdzy można było się dostać poprzez bramy Giżycką, Kętrzyńską, Prochową i Wodną, umieszczone w murze Carnota o długości 2303 metrów.

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

Nazwa obiektu (który mógł pomieścić 2000 żołnierzy)  pochodzi od nazwiska  generała Hermanna von Boyen. Trzy z sześciu bastionów otrzymały nazwy: Hermann, Ludwig, Leopold (od imion generała), pozostałe  Schwert, Recht oraz Licht (od symboli umieszczonych w herbie generała – Miecz, Prawo i Światło).

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

Wiadomym jest, że odpowiednie położenie obiektu odgrywa istotną rolę. W przededniu I wojny światowej linia Wielkich Jezior Mazurskich oraz umocnienia  wybudowane wokół Twierdzy miały spowolnić działania wkraczającej do Prus Wschodnich armii rosyjskiej. W tamtym okresie czasu momencie giżycki obiekt pełni też istotną funkcję w akcji mobilizacyjnej wojsk na terenie Mazur.
  
twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

Po zakończeniu Wielkiej Wojny obiekt zamieniono w szpital.  Przed rozpoczęciem kolejnej wojny światowej Twierdza  stanowiła jeden z punktów zbornych armii niemieckiej.  W okresie wojny w fortyfikacji miał swą siedzibę ośrodek kontrwywiadu niemieckich sił zbrojnych (Abwehry) szkolący żołnierzy z armii gen. Własowa. W czasie ataku na miasto w styczniu 1945 roku twierdza została oddana bez walki.

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

Od zakończenia II wojny światowej Twierdza Boyen przeszła w ręce Wojska Polskiego. W latach 50. XX wieku podjęto decyzje o umiejscowieniu w jej obrębie przedsiębiorstw spożywczych, co spowodowało przekształcenia obiektu m. in.  przede wszystkim budowę nowych, zupełnie nie pasujących do oryginalnego charakteru twierdzy budynków. Funkcję przemysłową forteca pełniła do początku lat 90. XX wieku. Od tamtego momentu Twierdza Boyen stała się jedną z głównych atrakcji Giżycka.


twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

twierdza boyen giżycko

TWIERDZA BOYEN INFORMACJE PRAKTYCZNE

CENY BILETÓW WSTĘPU DO TWIERDZY BOYEN

  • bilet normalny: 12 zł / ulgowy: 7 zł
  • bilet grupowy: 10 zł / ulgowy: 5 zł
  • karnet weekendowy: 20 zł / ulgowy: 12 zł
  • karnet trzydniowy: 30 zł / ulgowy: 17 zł
  • Dzieci do 7 roku życia bezpłatnie*
(przy płatności kartą Visa 10% rabatu)



HOSTEL TWIERDZA BOYEN


  • Hostel Twierdza Boyen  jest czynny od 1 maja do 31 października każdego roku.
  • 76 miejsc noclegowych.
  • 8-osobowe pokoje wyposażone są w podstawowym zakresie.
  • do dyspozycji turystów jest wspólna kuchnia, łazienka, oraz Duża świetlica.  

TWIERDZA BOYEN ADRES

Turystyczna 1
11-500 Giżycko


Zobacz też

53 komentarze

  1. Podobno piękna i podobno nawet trochę dostępna dla osób niepełnosprawnych ruchowo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno obiekty umiejscowione od frontu może zwiedzać każdy, niezależnie od poziomu sprawności, jednak 'im dalej w las, tym ciemniej', są jakieś wąskie ścieżki, przesmyki i przejścia, które dostępne są dla osób stuprocentowo sprawnych.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawe miejsce. Nigdy o tej twierdzy nie słyszałam :-) ale po zdjęciach widzę, że faktycznie warto ją zobaczyć :)
    Pozdrawiam

    https://coscudownego.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Polecam. Fajna rozrywka na świeżym powietrzu!

      Usuń
  4. Świetny wpis! Byłam, widziałam, ale aż tyle nie wiedziałam. ALE JUŻ WIEM, DZIĘKI ! :D
    Pozdrawiam <3

    infinita-fashion.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomogłam uzupełnić wiadomości :D

      Usuń
  5. Utrwalenie wiadomosci.Super😄

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe miejsce ;) Chciałabym kiedyś odwiedzić ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy tam nie byłam. Ciekawe jest to, że obiekt ten przez jakiś czas pełnił funkcję szpitala. :)
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mogę uwierzyć, że tydzień temu byłam w Giżycku i kompletnie pominęłam tą twierdzę. :(

    Pozdrawiam!
    kwiatki-wariatki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko przed tobą. Ja bywałam w Giżycku rokrocznie od 10 lat i dopiero teraz udało mi się zwiedzić warownię!

      Usuń
  9. Nigdy nie byłam w Giżycku, ale taką twierdzę chętnie bym zwiedziła.

    OdpowiedzUsuń
  10. Interesujace. Lubie zwiedzac takie twierdze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam o tym miejscu, a jest cudowne

    OdpowiedzUsuń
  12. Ale naszła mnie ochota żeby się tam wybrać :D Zapraszam do mnie na nowy post :)
    http://malykawalekmnie.blogspot.com/2017/08/pink-sky.html

    OdpowiedzUsuń
  13. miejsce świetne, choć przyznam, że nie miałam pojęcia o jego istnieniu ;) ląduje jako kolejny punkt na mojej liście "do zobaczenia" ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Aż niesamowite, ile to miejsce pamięta

    OdpowiedzUsuń
  15. Twierdza, którą koniecznie muszę uwzględnić w planach turystycznych, jestem przekonana, że całą rodzinką chętnie się tam wybierzemy. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię takie miejsca. Dużo już na Warmii i Mazury zwiedziliśmy, a le tam nie byliśmy jeszcze.

      Usuń
  16. Lubię takie miejsca, gdzie historia jest na kazdym kroku.

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajne miejsce do obejrzenia. Chętnie bym sie tam kiedyś wybrała :)

    https://catchingoceanwaves.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Kiedyś częściej jeździłam po Polsce, lubię takie miejsca z historią.

    OdpowiedzUsuń
  19. nigdy nie byłam w tym miejscu.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawe miejsce :)
    agnesssja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Przyjemne i interesujące miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo, ale to bardzo podoba nam się Twój pomysł na bloga. Podróże małe i duże bez oklepanych wpisów. Nikomu nie znana twierdza w Giżycku... Mega <3

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja nie wiedziałam o jej istnieniu, ale teraz już wiem :) intrygujące miejsce ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. W Giżycku byłam kilka late temu, do twierdzy jednak nie dotarłam. A szkoda - wydaje się ciekawym miejscem :)

    OdpowiedzUsuń
  25. W moim Kłodzku też jest cudowna Twierdza :) Serdecznie do niej zapraszam!

    http://przystanek-klodzko.pl/

    OdpowiedzUsuń
  26. Coś mi to przypomina i chyba odwiedziłam to miejsce na jakiejś wycieczce szkolnej, ale nie jestem na 100% pewna :p Mimo to lubię takie miejsca i zawsze chętnie je zwiedzam :)
    MOJ KANAŁ NA YT
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  27. Lubię odkrywać takie miejsca, o tym nie miałam pojęcia i nie jest tak znane jak Stare miasto czy molo w Sopocie, a szkoda, bo warto więdzieć więdzej o swoim kraju i takich miejscach.

    www.lamia-riae.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też omijamy szerokim łukiem 'oklepane miejsca' i szukamy nowości :D

      Usuń
  28. U mnie w Tarnowie jest podobny zabytek. Może jutro wybiorę się tam z narzeczonym :D
    Co powiecie na wspólna obserwację ?
    http://natalie-forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  29. Byłam jako małe dziecko! Dzięki, że przypomniałaś mi o takim super miejscu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jako dorosła też tam zawitasz :D

      Usuń
  30. Nigdy nie słyszałam o tej twierdzy...
    >>mój blog<<

    OdpowiedzUsuń
  31. Faktycznie słabo rozreklamowane miejsce... a szkoda!

    OdpowiedzUsuń
  32. Jak będe następnym razem na pewno odwiedze :)

    Pięknego dnia:*
    Buziaki:*
    WWW.KARYN.PL

    OdpowiedzUsuń
  33. Lubię takie miejsca - mają niesamówimy klimat :-) do tej pory największe wrażenie zrobiła na mnie Twierdza Kłodzka. Te podziemne korytarze... Super :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziemne korytarze, najlepiej takie, przez które ledwo można się przecisnąć. :)

      Usuń
  34. Byłam w podobnej twierdzy ;) uwielbiam zwiedzać takie historyczne miejsca ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie wiedziałam, że Giżycko ma taki fajny obiekt. A tu proszę, zaskoczenie.

    OdpowiedzUsuń
  36. Również byliśmy Tam w lipcu tego roku. Twierdza robi ogromne wrażenie, mam nadzieję że władze, samorządowcy i stowarzyszenia zrobią wszystko aby odbudować jej świetność.

    OdpowiedzUsuń
  37. kto wie, może kiedyś również odwiedzę! Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
  38. Jeszcze mnie w Giżycku nie było. Może by tak w przyszłym roku odwiedzić ;).

    OdpowiedzUsuń
  39. Fajne miejsce, o którym nigdy nie słyszałam. Często gnamy w poszukiwaniu atrakcji po całym świecie a w Polsce mamy takie perełki :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Słyszałam juz o tym miejscu, bo jakże inaczej. Od zeszłego roku zwiedzamy szlakiem obrony wybrzeża o tamte fortyfikacje, znając nasza pasję i na inne miejsca przyjdzie czas.

    OdpowiedzUsuń

Gdzieś na świecie płacze mała panda ... Rozwesel ją - zostaw komentarz ❤